D-vitamiinivalmisteiden käyttösuosituksiin tarkennuksia

03.06.2014 14:29

 Tammikuussa 2014 julkistettuihin ravitsemussuosituksiin sisältyy myös ohjeistuksia D-vitamiinivalmisteiden käytöstä eri ikäryhmillä. Vuonna 2010 annetut erilliset D-vitamiinivalmisteiden käyttösuositukset on todettu joiltain osin ristiriitaisiksi uusien D-vitamiinin saantisuositusten kanssa. Vaikeuksia on ilmennyt siinä, miten näitä suosituksia pitäisi soveltaa käytäntöön. Tämän vuoksi on katsottu aiheelliseksi tarkentaa ja päivittää aikuisväestölle annettuja suosituksia D-vitamiinin lisätarpeesta valmisteiden muodossa. Lisätarvesuositus on annettu saannin turvaamiseksi niissä tilanteissa, jolloin ruokavalio ei sisällä riittävästi D-vitamiinipitoisia ruoka-aineita. D-vitamiinivalmisteiden tarpeettoman suurta käyttöä on siis syytä välttää.

Muutokset on esitetty taulukossa  lihavoituina.

Päivitetyt D-vitamiinin saantia ja lisätarvetta koskevat suositukset:
(10 μg = 400 ky eli kansainvälistä yksikköä)

 Ikäryhmä
 Suositeltava
kokonaissaanti a
 Lisätarve
(ruoasta saatavan D-vitamiinin lisäksi
 2 vk. - 2 v.
 10 µg/vrk
 10  µg/vrk ympäri vuoden
 2 - 17 v.
 10  µg/vrk
 7,5  µg/vrk ympäri vuoden
 18 - 60 v.
 10  µg/vrk
  10  µg/vrk tarvittaessa b
 61 - 74 v.
 10  µg/vrk
  10 µg/vrk tarvittaessa b
 ≥ 75-v.
 20  µg/vrk
 20 µg/vrk ympäri vuoden c 
 Raskaana olevat ja imettävät naiset
 10  µg/vrk
 10 µg/vrk ympäri vuoden

a Suositeltava kokonaissaanti tarkoittaa valmiista ruoasta sekä mahdollisista valmisteista yhteensä saatavaa D-vitamiinimäärää.
b Silloin, kun ei käytetä päivittäin D-vitaminoituja maitovalmisteita, rasvalevitteitä ja/tai kalaa vuoden pimeimpänä aikana (loka-maaliskuu).
c Pienempi annos (10 µg/vrk) D-vitamiinilisää voi riittää, jos käyttää säännöllisesti ja paljon D-vitaminoituja maitovalmisteita, rasvalevitteitä ja/tai kalaa.

D-vitamiinin saannille on asetettu myös turvallisen saannin ylärajat, jotka ovat seuraavat:

Lapset, alle 1-vuotiaat              25 µg/vrk
Lapset, 1-11-vuotiaat               50 µg/vrk
Nuoret ja aikuiset                      100 µg/vrk       

 (Luvut löytyvät Pohjoismaisista ravitsemussuosituksista (  NNR2012 )

Suositukset: