Kasviksia, hedelmiä ja marjoja viidesti päivässä

Kaikki viisaat valinnat

Valitse vähäsuolaisia tuotteita

Kaikki viisaat valinnat

Syö täysjyväviljaa päivittäin

Kaikki viisaat valinnat

Syö kalaa ainakin kahdesti viikossa

Kaikki viisaat valinnat

Käytä kasvimargariinia leivälle

Kaikki viisaat valinnat

Rasvaton maito on hyvä ruokajuoma

Kaikki viisaat valinnat

Vesi on paras janojuoma

Kaikki viisaat valinnat

Uusi kouluruokailusuositus nyt kommentoitavana

Uudistettavana oleva julkaisu ” Syödään ja opitaan yhdessä – Kouluruokailusuositus”, on avattu julkiseen kommentointiin. Suosituksen julkaisijat, Valtion ravitsemusneuvottelukunta, Opetushallitus ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos pyytävät nyt perusteltuja kommentteja, muutos- ja korjausehdotuksia uudesta suosituksesta. Kommentointi on auki perjantaihin 18.11.2016 klo 16:15 saakka.

 

28.10.2016

Ravitsemuspolitiikka toimii: työikäisten suomalaisten D-vitamiinitasot nousseet kolmanneksella

Suomessa D-vitamiinia on lisätty nestemäisiin maitotuotteisiin ja rasvalevitteisiin vuodesta 2003 alkaen. Vuonna 2010 suositus lisätyn vitamiinin määrästä kaksinkertaistettiin. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tutkimuksen mukaan veren D-vitamiinitasot ovat tämän ja samanaikaisesti lisääntyneen D-vitamiinivalmisteiden käytön seurauksena nousseet selvästi vuosien 2002–2012 aikana. Tällä hetkellä työikäisten suomalaisten D-vitamiinitaso vaikuttaa keskimäärin optimaaliselta. 

 

24.10.2016

VRN:n sivuja uudistetaan kesällä 2016

Uudet, päivitetyt sivut avataan syyskuussa 2016. Pahoittelemme häiriöitä sivuilla tänä aikana.  

 

9.7.2016

Arkisto

vrn-nakkileipa-poika.jpg : 33 kB

Ravitsemus on tärkeä osa terveyttä

Ravinto ja liikunta ovat terveytemme tärkeimpiä peruskiviä. Terveellinen ruokavalio ja riittävä päivittäinen liikunta edistävät terveyttä ja vähentävät riskiä sairastua moniin ei-tarttuviin tauteihin kuten sydän- ja verisuonitauteihin, 2 tyypin diabetekseen, osteoporoosiin ja eräisiin syöpätyyppeihin. Oikeanlaisilla ruokavalinnoilla voimme myös edistää hammasterveyttä.

Suositukset: