Kasviksia, hedelmiä ja marjoja viidesti päivässä

Kaikki viisaat valinnat

Valitse vähäsuolaisia tuotteita

Kaikki viisaat valinnat

Syö täysjyväviljaa päivittäin

Kaikki viisaat valinnat

Syö kalaa ainakin kahdesti viikossa

Kaikki viisaat valinnat

Käytä kasvimargariinia leivälle

Kaikki viisaat valinnat

Rasvaton maito on hyvä ruokajuoma

Kaikki viisaat valinnat

Vesi on paras janojuoma

Kaikki viisaat valinnat

Ateriakohtaiset ravitsemuskriteerit on päivitetty

Ravitsemussuosituksiin sisältyvät ruokapalveluille tarkoitetut ateriakohtaiset ravitsemuskriteerit on päivitetty. Ateriakokonaisuuden eri osien ravitsemuskriteerit julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 2010 sosiaali- ja terveysministeriön Joukkoruokailun seuranta- ja kehittämistyöryhmän toimenpidesuosituksessa (STM Selvityksiä 2010:11). Ne pohjautuivat Sydänmerkki-järjestelmässä luotuihin kriteereihin (www.sydanmerkki.fi). Kriteereitä päivitetään tarvittaessa. Viimeisin päivitys tehtiin kevään aikana.  Ateriakriteerit 

 

 

26.5.2015

Ravitsemusneuvottelukunta suosittaa jodioidun suolan kattavaa käyttöä

Väestön joditilanteen parantamiseksi Valtion ravitsemusneuvottelukunta (VRN) suosittaa ottamaan käyttöön jodioidun suolan, jossa on jodia 25 mikrogrammaa (µg/g). Jo viime kesänä VRN suositti jodioidun suolan käyttöä kodeissa ja joukkoruokailussa. Nyt suositus laajennetaan koskemaan koko elintarviketeollisuutta.  Ravitsemusneuvottelukunta arvioi, että näin voitaisiin palauttaa väestön jodin saanti aikaisemmalle hyvälle tasolle.  Suolan kokonaissaantia on kuitenkin pyrittävä vähentämään sen terveyshaittojen vuoksi. Suolan saantisuositus on enintään viisi grammaa vuorokaudessa. 

 

10.2.2015

Valtion ravitsemusneuvottelukunta jatkaa työtään väestön ravitsemuksen kehittäjänä

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan (VRN) kokoonpanoa on uudistettu seuraavalle kolmivuotiskaudelle, joka alkaa lokakuun 4. päivänä ja kestää lokakuuhun 2017. Maa- ja metsätalousministeriö nimesi neuvottelukunnan uudeksi puheenjohtajaksi ylijohtaja Erkki Vartiaisen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta ja uudeksi varapuheenjohtajaksi yksikönjohtaja Annika Nurttilan Elintarviketurvallisuusvirasto Evirasta. 

 

19.9.2014

Arkisto

vrn-nakkileipa-poika.jpg : 33 kB

Ravitsemus on tärkeä osa terveyttä

Ravinto ja liikunta ovat terveytemme tärkeimpiä peruskiviä. Terveellinen ruokavalio ja riittävä päivittäinen liikunta edistävät terveyttä ja vähentävät riskiä sairastua moniin ei-tarttuviin tauteihin kuten sydän- ja verisuonitauteihin, 2 tyypin diabetekseen, osteoporoosiin ja eräisiin syöpätyyppeihin. Oikeanlaisilla ruokavalinnoilla voimme myös edistää hammasterveyttä.

Suositukset: